Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Ikan Paling Berbahaya - Tidak Berbisa

Jerung mungkin ikan yang paling berbahaya bagi manusia, artikel kali ini TGL ingin berkongsi tentang spesies "Ikan yang paling berbise -tidak berbisa". Walaupun spesies ini tidak berbisa tetapi ianya amat berbahaya dan ganas.

1. Baracuda


Terdapat kira-kira 20 spesies ikan pemangsa yang dikenali sebagai baracuda. Mereka biasanya hidup di kawasan panas tropika. Baracuda adalah ikan menakutkan, ianya boleh membahayakan kepada manusia. Baracuda yang besar sangat diketahui kadang-kadang menyerang perenang. Ia boleh menyebabkan mudarat dengan gigi tajam bergerigi dan rahang yang kuat mengoyak; memotongan kulit anda. Baracuda yang besar mudah didapati / dilihat diperairan Hawaii.

2. Kerapu Giant (dusky-grouper)


Kerapu mempunyai beberapa set gigi, terletak di dalam mulut untuk bertindak sebagai raspers atau memegang gigi. Ikan ini akan teguk turun mangsanya menggunakan gigi untuk mengelakkan ikan daripada terlepas. Walaupun gigi tidak digunakan untuk koyak atau slash (sama dengan baracuda atau ikan jerung), masalah itu datang dari fakta bahawa beberapa ikan Kerapu boleh mencapai berat sebanyak 800paun Kebanyakan gigitan kepada manusia akan menyebabkan kecerderaan pada kulit dari bahagian belakang tangan dan jari, sering diikuti oleh jangkitan yang teruk.

3. Sea Bass



Sea Bass pada asasnya mudah dijumpai dalam air terbuka. Seperti "sepupu", ikan Kerapu, ia berpotensi dan berbahaya kerana saiznya yang besar. Gigitannya boleh mengeluarkan cebisan daging yang besar dari manusia.

4. Belut Moray



Seperti
baracuda, belut Moray diketahui menyerang manusia dan mengenakan gigitan ganas. Seseorang perlu berhati-hati dengannya apabila berada dikawasan terumbu dan di dalam air cetek.Namun, belut Moray tidak, secara semulajadi menjadi agresif ke arah orang, tetapi boleh menyerang apabila keadaan memaksa. Beberapa penyelam telah digigit oleh belut Moray, kadang-kadang keadaan mereka teruk. Belut Moray mempunyai gigi tajam yang direka untuk mengunci mangsa.


5. Surgeonfish



Sejenis ikan spesies tropika, tidak berbahaya kerana saiz mereka, tetapi kerana pada pangkal ekor surgeonfish yang digelar bilah tajam pisau cukur atau duri-duri seperti jarum yang boleh mengenakan potongan yang merbahaya tetapi tanpa racun.

Diharapkan maklumat ini dapat membantu kita semua supaya lebih berhati-hati ketika berada ditengah laut.

Terbitan TGL