Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Spesies Ikan Terancam - 2



Acanthobrama hulensis adalah spesies ikan bersirip ray-dalam keluarga Cyprinidae. Habitat semula jadi adalah paya dan tasik air tawar di Tasik Hula di utara Israel. Acanthobrama hulensis kelihatan seperti sardin. Di Israel, ahli-ahli lain daripada genus sering dipanggil "sardin" dari segi masakan.

Penyaliran yang disengajakan Tasik Hula dalam tahun 1950-an yang membawa kepada kepupusan spesies ini, bersama-sama dengan ikan cichlid Tristramella intermedia. Acanthobrama hulensis kali terakhir dicatatkan pada tahun 1975
.



Alvord Trout ataupun Oncorhynchus clarki alvordensis, adalah satu subspesies trout kejam. Ia berasal dari musim bunga dan mencari makan dianak-anak sungai di tenggara Oregon, yang merupakan sebuah tasik yang besar semasa zaman ais serta mempunyai saliran terpencil menjadi sebahagian daripada Lembangan Besar hari ini. Ini adalah salah satu daripada taksa dua trout pembunuh kejam yang yang dikenali hybridized dan Rainbow trout sekitar 1920-an.



Gambusia Amistad (Gambusia amistadensis) adalah ikan kecil yang hanya terdapat diGoodenough Spring, Val Verde County, Texas, serta anak sungai Rio Grande. Spesies ini telah terhapus apabila pembinaan takungan Amistad dalam tahun 1968 semasa Spring Goodenough tenggelam di bawah kira-kira 70 kaki daripada paras air. Secara rasminya ikan ini telah disenaraikan sebagai ikan yang telah pupus pada tahun 1987 di Amerika oleh FWS.



Ash Meadows killifish (Empetrichthys merriami) pertama kali didokumentasikan oleh Gilbert (1893) dan sejarah membuktikan ianya banyak menduduki kawasan berhampiran Ash Meadows, Nye County, Nevada. Spesies ini kali terakhir dilihat pada tahun 1948 dan dipercayai telah pupus pada awal tahun 1950-an, mungkin akibat perubahan habitat, dan persaingan dengan pemangsa.

Diterbitan akan datang TGL akan membongkar lagi spesies-spesies ikan yang telah ataupun akan pupus dimuka bumi ini. Diharap kita sama-sama berusaha membendungnya dengan mengamalkan langkah-langkah pencegahan pencemaran alam sekitar.

Terbitan TGL