Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Ikatan-ikatan Kail



Mengetahui asas teknik untuk mengikat mata kail dan peralatan berkaitan amatlah penting jika kita ingin menjadi seorang pemancing yang berjaya. Hasil tangkapan amat bergantung penuh kepada kekemasan ikatan mata kail kerana ianya akan menentukan keadaan umpan kita semasa berada didalam air. Ikatan mata kail yang kurang cermat dan kemas akan menyebabkanya mudah terlucut semasa beraksi. Ini biasanya akan mematahkan semangat juang seseorang kaki pancing terutama mereka yang masih baru didalam aktiviti ini. Ikatan yang tidak kemas juga kan menyebabkan keadaan umpan kita tidak dapat menarik pemangsa kerana keadaannya yang tidak seperti kehidupan didasar air yang lain. Kekecewaan inilah yang akan menyebabkan seseorang kaki pancing itu akan mudah patah semangat.
Kali ini TGL akan berkongsi teknik-teknik yang selalunya digunakan oleh kaki-kaki pancing yang sememangnya sudah arif dan mahir. Dengan menggunakan penerangan bergambar, diharap ianya dapat membantu.

Ikatan Simpulan Mudah

Ikatan Loop


Ikatan Barkely

Bimini Twist

Ikatan T


Jenis-jenis ikatan lain









Terbitan TGL