Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Depth Sounder dan GPS


Mencari lokasi memancing dan mengenalnya pada masa dahaulu biasanya dilakukan oleh tekong-tekong yang berpengalaman. Kita sebagai kaki pancing hanya boleh mengingat kawasan lokasi tetapi dilautan kebolehan kita untuk mengingat dengan tepat lokasi tersebut amatlah sukar.

Dialaf baru ini pelbagaai teknologi telah diperkenalkan dan dengan tidak secara langsung akan lebih memudahkan kita untuk mencari dan boleh pada bila-bila masa mengulangi ke lubuk yang sama. Pada kali ini TGL ingin memberikan sedikit pengetahuan tentang teknologi baru ini. Kini tugasan mencari lokasi boleh dilakukan dengan menggunakan GPS (Global Positioning System) dan tugasan mengesan lubuk ikan bolehlah dilakukan oleh Depth Sounder. Kedua-dua alatan ini bukan sahaja digunakan oleh kaki pancing malahan ianya telahpun digunakan dengan secara meluas oleh semua nelayan-nelayan dinegara kita. Ini dapat memudahkan tugas mereka dengan mempercepatkan proses menangkap ikan.

GPS (Global Positioning System)

GPS  digunakan untuk menandakan lokasi yang diwakili oleh sederetan angka yang dikenali sebagai koordinat. Tidak ada tempat yang memiliki titik koordinat yang sama di permukaan bumi ini, masing-masing adalah unik, seunik cap jari kita sendiri.Alat inilah yang membantu kita untuk mudah mencari lokasi, menanda dan kita akan boleh datang semula kelokasi yang sama pada masa akan datang dengan mudah walaupun dilautan yang luas.



GPS boleh menanda dan menyimpan koordinat hanya dengan menekan beberapa tombol saja. Jadi GPS  berfungsi sebagai penanda lokasi atau spot mancing yang kita temui. Banyak bentuk dan model di buat oleh pengeluar GPS di dunia ini, dan gambar yang terpasang di sebelah adalah tipe GPS handheld yang bisa dibawa kemana saja, karena kemampuannya mengambang di air, ini adalah GPS handheld yang paling sesuai untuk orang yang banyak bermain di air, baik danau ataupun dilautan.

Depth Sounder


Depth Sounder, satu lagi alatan cangih yang digunakan bagi mengesan kedalaman laut, keadaan dasar dan juga kehidupannya. Dengan ini kita akan juga mengetahui jumlah ikan dikawasan tersebut. Caranya mudah, gelombang akan dipancarkan kedasar laut dan gelombang tersebut akan dipantulkan semula kepermukaan.

Ada 2 frekuensi yang biasanya di gunakan oleh Depth Sounder ini,50kHz, dan satunya lagi 200kHz. Kalau kita set sounder di 50kHz, maka akan semakin besar kawasan yang di rangkumi di dasar laut, tetapi detailnya kurang jelas. Untuk mencari lokasi karang atau cetek, kita gunakan yang 200kHz.

Diharapkan dengan penjelasan ini dapatlah kita mengetahui ilmu baru yang akan menjadi satu lagi peralatan penting dalam dunia memancing.

Terbitan TGL