Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Udang kara

Diperairan dunia terdapat pelbagai jenis dan bentuk udang kara tetapi ianya secara praktikal terbahagi kepada dua jenis iaitu:-
1. Udang Kara Penyepit - Clawed Lobster
2. Udang Kara Berduri - Spiny Lobster

Udang Kara Berduri - Spiny Lobster

Udang kara berduri, juga dikenali sebagai langouste atau udang kara batu, adalah keluarga (Palinuridae) kira-kira 45 spesis krustasia achelate, Reptantia Decapoda dikenali sebagai udang kara berduri juga, terutamanya di Australia, New Zealand dan Afrika Selatan, kadang-kadang dipanggil udang laut.

Habitat
Mendiami perairan yang cetek, sekali-sekala ke bawah hingga 90 meter dalam, mungkin juga lebih. Tinggal diantara batu-batu, di terumbu, di katil eelgrass atau apa-apa di dalam habitat yang menyediakan perlindungan. Spesis ini adalah tergolong dari jenis yang suka berkawan dan berhijrah.

Cara Menangkap
1. Perangkap, jaring pegun atau bendungan atau periuk besar, dimana ikan diletakkan atau masuk secara sukarela sebagai umpan. Udang kara akan terperangkap didalamnya dan akan sukar untuk melepaskan diri.
2. Menangkap secara menual menggunakan grilnet.

Udang Kara penyepit - Clawed Lobster

Udang Kara jenis ini terdiri daripada keluarga (Nephropidae, kadang-kadang juga Homaridae) dilautan yang besar. Dihargai sebagai makanan laut, udang kara adalah penting dari segi ekonomi, dan sering kali menjadi salah satu komoditi yang paling menguntungkan bagi nelayan.
Walaupun ada beberapa kumpulan, Clawed lobster tidak berkait rapat dengan udang kara berduri atau udang kara selipar, yang tiada kuku (chelae), atau udang kara mencangkung. Spesis terdekat udang kara clawed adalah udang kara terumbu dan keluarga udang air tawar.


Habitat
Udang kara mendiami persekitaran berbatu atau terumbu yang cetek, jarang sekali ada pada jarak kedalaman  1000 meter. Didalam air, ianya samar-samar, bersembunyi di celah batu di siang hari dan keluar pada waktu malam untuk mencari makan.

Cara Menangkap1. Perangkap, jaring pegun atau bendungan atau periuk besar, dimana ikan diletakkan atau masuk secara sukarela sebagai umpan. Udang kara akan terperangkap didalamnya dan akan sukar untuk melepaskan diri.
2. Menangkap secara menual menggunakan grilnet.

Terbitan TGL