Laman web ini direka khas untuk ahli-ahli Team Gaban Laut yang selama ini sentiasa memberikan sokongan padu keatas setiap aktiviti yang dijalankan. Selama lebih 7 tahun kita telah sama-sama melalui pengalaman suka dan duka, banyak perkara yang dapat kita semua belajar. Terhasilnya laman web ini adalah sebagai menghargai sumbangan semua yang terlibat. Wasallam...

Hubungi: teamgabanlaut@yahoo.com.

Friday, January 25, 2013

Popper



Sementara mencari idea bagi menulis laporan xpdc tuas yan, minggu ini admin ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi peralatan yang amat berguna ketikaturun ke laut.
"Popper" adalah umpan buatan yang terbuat dari fiber atau kayu yang umumnya memiliki bentuk dan jenis yang beragam. Ciri utama bahagian mulutnya yang lebar dan cekungan ke dalam. Keadaan mulut popper seperti inilah yang kemudian dapat menimbulkan aksi berupa percikan air khas semasa ianya beraksi dipermukaan air.
Popper dibuat semenarik mungkin, bentuk, warna, motif dibuat semirip mungkin dengan ikan umpan kerana popper direka untuk menipu ikan, sehinggakan ikan predator boleh tertarik untuk mengejar dan membahamnya.
Popper Hologram lebih baik, kerana :
  1. Rekaan popper lebih bagus dari popper biasa, kerana nampak lebih hidup.
  2. Dengan Hologram, popper lebih banyak memantulkan sinar cahaya kedalam air.
  3. Efek yang ditimbulkannya membuat ikan lebih tertarik untuk mendekatinya.
Cara Menggunakan
Cara penggunaan umpan popper adalah dengan melemparkannya ke lokasi perairan dan menariknya dengan menyentak-nyentak untuk minimbulkan efek suara dan percikan air yang akan menarik perhatian ikan. Pada umpan ini sudah terdapat dua mata kail yang akan mengait ikan sasaran. Penggunaannya memang lebih susah karena pemancing perlu berulang-ulang melemparkanya ke permukaan air.
Jenis Popper
Popper ada 2 jenis, iaitu :
  1. Chugger, popper ini dapat dikenali dari bentuk mulutnya yang besar, seperti cawan atau mangkok. Semasa dimainkan, popper ini akan mengeluarkan suara seperti “Pop..pop..pop” dan splash air yang besar. popper jenis chugger ini kebanyakan menjadi kegemaran para mania popping kerana action dan suaranya. Chugger baik digunakan pada kondisi air yang rata, percikannya kelihatan sangat cantik, cuma popper ini agak berat semasa dimainkan kerana mulutnya yang seperti cawan menahan arus air kedepan.
  1. Swimmer, popper ini dapat dilihat dari bentuk mulutnya yang kecil, dan biasanya rata. “swimmer” daripada namanya kita boleh simpulkan umpan ini berenang dengan pelbagai gaya, ada yang kanan kiri-kanan kiri, zig zag, ada yang kepalanya beraksi secara menyelam dan timbul. Ada juga yang lurus aja semasa ditarik seperti Topedo. Swimmer sangat bagus untuk menggoda GT, popper ini baik digunakan pada kondisi air beralun, dimana keadaan air tidak menentu dan berombak.
Diharapkan maklumat tentang Popper ini dapat membantu memantopkan lagi hasil tangkapan rakan-rakan semua.
Sekian
Terbitan TGL